برای تحلیل و قضاوت یک اثر باید به صورت مستمر و پی درپی نقاشیهای کودک را زیر نظر داشت تا به جنبههای درونی کودکان پی برد. در نقاشی کودکان هر شکل، نماد یا رنگ بیان گر یک شخص، یک احساس یا یک ویژگی روحی خاص است. حتی نقطه ی شروع نقاشی برای روان شناسان کودک مهم است؛ مثلاً کودک، نقاشی را از مرکز، پایین، بالا و یا کدام گوشه شروع کند.
اگر میخواهید سریع رنگآمیزی کنید و رنگهای پررنگ و درخشانی داشته باشید، از ماژیک استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید طریقه استفاده از ماژیک به کلی با مدادرنگی فرق دارد. ماژیک را نباید روی سطح کاغذ بفشارید و نباید روی سطحی که قبلا رنگ شده است دوباره ماژیک بکشید. وگرنه ممکن است کاغذ یا مقوای شما خراب شود.
کشیدن یک نقاشی یا تصویر آدمک میتواند آرامش و لذت را برای کودکان فراهم آورد و آنها را از فشارها رهایی بخشد. نقاشی باعث تقویت قدرت خلاقه و نیروی ابتکار کودک میشود.
اگر بدون در نظر گرفتن الگوهای یاد گرفته شده در گذشته، بخواهید نقاشی کودک را تفسیر کنید، از حقیقت دور شده و به یک تشخیص غلط درباره ی حالات عاطفی و روانی کودک میرسید. همچنین در تفسیر نقاشی کودک، باید جنبه های مختلفی از نقاشی را مد نظر قرار داد که عبارتند از: رنگ، محتوا، فضای به کار گرفته شده و خطوط (اشکال).
مداد نیز ابزار نقاشی کودک است و مداد رنگیها یک وسیله ایده آل و مناسب برای بچه ها هستند؛ آنها جالب و رنگارنگ و تمیز و ارزان هستند و انواع متفاوتی دارند. بعضی نرم و بعضی دیگر سخت. خصوصا مداد سیاه روی بیشتر کاغذها خیلی خوب کار میکند و چون کار با آن سر و دست و لباس بچهها را کثیف نمیکند، نسبت به نقاشی انگشتی، آبرنگ و گواش بیشتر مورد استقبال خانوادهها واقع می شود.
میخواهیم در کلیپهای جداگانه با اعداد انگلیسی یک نقاشی متفاوت به شما آموزش دهیم؛ در این ویدئو آموزش نقاشی یک “اتوبوس” با بهرهگیری از حرف انگلیسی ۵۵ به شما نمایش داده میشود.
(۸۶۱)