لزوم غربالگری روانی کودکان و نوجوانان پس از ۲ سال قرنطینه | فیلم

رئیس سازمان نظام روانشناسی می‌گوید تنها یک بعد از هویت کودک و نوجوان در خانه شکل می‌گیرد و شکل گیری مناسب ابعاد دیگر آن نیازمند حضور کودک در میان همسالان خود و اجتماع است.

دکتر محمد حاتمی با بیان این که ذهن کودک و نوجوان سرشار از پرسش است، گفت پاسخ‌هایی که کودک در جریان زندگی برای این پرسش‌ها می‌یابد، هویت او را شکل می‌دهند؛ هویت فردی، خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، ملی و دیگر ابعاد هویت. هویت یعنی به ثبات رسیدن این پرسش ها.

رئیس سازمان نظام روانشناسی افزود کودک در محیط خانه و خانواده پاسخ بخشی از این پرسش‌ها را می‌یابد و پاسخ بسیاری از این پرسش‌ها را تنها در تعامل با هم سن و سال‌های خود، دوستان، معلمان و دیگر فعالیت‌های جمعی سالم می‌یابد.

وی افزود بی پاسخ ماندن این پرسش‌ها و شکل نگرفتن نقش پذیری اجتماعی کودکان باعث ناپایداری هویت، گذر نکردن وی از دوره کودکی و ایجاد مشکلات روانی و رفتاری در آینده او می‌شود.

دکتر حاتمی گفت احتمال دارد فرد به سن ۲۵ سالگی برسد، اما به دلیل همین ناپایداری هویت، از نظر رشد روانی مانند یک کودک ۱۲ -۱۳ ساله رفتار کند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی با اشاره به تبعات منفی غیر حضوری بودن مدارس بر روی کودکان، گفت «ما به عنوان روانشناس در این زمینه احساس خطر جدی می‌کنیم.»

وی گفت محدودیت‌ های کرونایی باعث شد کودکان ما در خانه بمانند و فقط خانواده را تجربه کنند، آن هم خانواده‌ای که خود تحت فشار ویروس کرونا از فشار‌های روانی رنج می‌برده است.

دکتر حاتمی افزود «ارزیابی ما این است که این انزوای اجتماعی باعث وقفه‌هایی در رشد اجتماعی، عاطفی، فرهنگی، جسمانی و شناختی کودکان و نوجوانان ما شده است؛ وقفه‌هایی که باید جبران شود.»

او با بیان اینکه وضعیت کودکان و نوجوانان پس از دو سال قرنطینه نیازمند بررسی و غربالگری است، گفت سازمان نظام روانشناسی اعلام می‌کند حاضر است تمام ظرفیت خود، یعنی با بیش از ۳۰۰ هزار دانشجوی روانشناسی و بیش از ۵۰ هزار عضو رسمی را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد تا این مساله را حل کند.

منبع: صداوسیما

(۰)


0
بازدیدها